Persekitaran
fizikal bilik darjah adalah penting bagi pembelajaran kerana ia boleh
menggalakkan atau menghalang pembelajaran. Persekitaran bilik darjah yang
teratur merupakan sebahagian daripada pengajaran yang berkesan.
Menurut
Marland (1975), suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau
‘musuh’ dalam pengajaran. Ruang bilik darjah perlu diurus bersesuaian dengan
aktiviti pengajaran. Tempat duduk perlu disusun,papan kenyataan dihias dan
karel pembelajaran dan rak-rak buku perlu dipasang. Di samping itu, pengurusan
bilik darjah juga termasuk menunjukkan sikap positif terhadap sekolah dan
pembelajaran secara umum. Seorang guru haruslah sentiasa menunjukkan contoh
yang baik kepada anak murid mereka.
Bagi
memainkan peranan sebagai pengurus yang berkesan, kita perlulah memahami
kesukaran situasi bilik darjah dan mengenali faktor-faktor yang boleh membantu
untuk menghasilkan suasana pembelajaran yang sihat.
Hurmm...jom cuba susunan-susunan ini.
0 comments:
Post a Comment