Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday 4 June 2014

BAGAIMANA ORIENTEERING DIMAINKAN...




Orienteering adalah sukan yang menggunakan kompas dan peta untuk mengemudi melalui landskap.  Menggilap kemahiran anda sambil berseronok .

Langkah 1: DaftarMendaftar untuk kursus orienteering ini. Anda akan diberi peta , penerangan kawalan, dan kad kawalan. Anda juga akan diberi pilihan untuk menyewa kompas jika anda tidak membawa anda sendiri.PetuaPenerangan kawalan menerangkan ciri-ciri seperti jalan, simpang di jalan , atau batu yang besar di mana setiap kawalan, atau destinasi , boleh didapati .


 Langkah 2 : Gunakan petaGunakan peta untuk menentukan arah mana anda perlu untuk menuju ke mencapai kawalan pertama anda. Gerakkan perumahan kompas supaya arah anda menjajarkan dengan arahan  perjalanan anak panah pada perumahan kompas ini .

 Langkah 3: Pegang kompasMemegang  kompas di tangan anda supaya jarum boleh bertukar . Gerakkan kompas supaya jarum sejajar dengan garisan-garisan grid pada perumahan .PetuaPastikan hujung utara jarum kompas menunjuk utara. Jika tidak, anda akan menuju ke arah yang bertentangan dengan yang hendak kamu .

 Langkah 4 : Teruskan ke arah yang ditunjukkanTeruskan ke arah yang perjalanan anak panah menunjuk .

 Langkah 5: Tebuk kad kawalan andaGunakan penebuk untuk menandakan kad kawalan anda apabila anda sampai ke destinasi anda. Ini akan membuktikan anda telah melawat kawalan. Lawati semua kawalan sebelum orienteer yang lain dan memenangi permainan.












0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More