Thursday, 27 March 2014

QGJ 3043 : PERGERAKKAN DAN RITMA



1. Tajuk:                                 Pengembaraan  Fantasiku

2. Masa persembahan:     15 minit
3. Objektif:
Psikomotor:
a. Murid dapat menunjukkan pergerakan yang sesuai mengikut situasi yang diberi.
b. Murid menunjukkan pergerakan mengikut tema pergerakan kreatif yang berkaitan dengan segmen penceritaan.
Kognitif:
a. Murid dapat menghuraikan kepentingan penceritaan dengan tema pergerakan kreatif dalam persembahan.
b. Murid dapat menganalisis unsur pergerakan dengan tema pergerakan kreatif.
Afektif:
a. Murid menunjukkan semangat bekerjasama dalam menghasilkan pergerakan kreatif.
b. Murid dapat mempamerkan emosi yang bersesuaian dengan penceritaan.
4. Jumlah murid:
30 orang
5. Alatan/props/costume:
a. Beg mengembara
b. Bekal air dan minuman
c. Kerusi panjang
d. Pokok, banner latar belakang fantasi
e. Costume
6. Latar bunyi/irama/lagu yang akan digunakan:
a. Bunyian unggas rimba dan sungai yang mengalir.
b. Lagu A: Riang (seruling), B: Sentimental (piano), C: Rancak (dram)
7. Aspek keselamatan yang harus diutamakan:
a. Memastikan tempat persembahan adalah rata.
b. Murid dalam keadaan cergas dan sihat.
c. Alatan yang digunakan adalah selamat.

 8. Huraian kareografi mengikut segmen:



SEGMEN
PERGERAKKAN
TEMA DAN UNSUR PERGERAKKAN YANG BERKAITAN
ALATAN
CATATAN
1
Entry
(3 minit)
Bergerak ke alam fantasi:

10 orang murid akan keluar dari belakang
pentas, bergerak dalam satu barisan
sambil berjalan gallop dengan kelajuan
yang perlahan secara serentak.
Pergerakan adalah mengikut laluan
bengkang bengkok. Murid menunjukkan
emosi yang riang.
*      Terdapat terowong bulat yang akan dilalui pelajar untuk menuju ke alam fantasi.
*      Empat orang murid menggoyang goyangkan kain biru seperti sungai mengalir.



Tema pergerakan yang digunakan dalam segmen ini
ialah:

Tema 1: Aktiviti Lokomotor
*      unsur pergerakan – murid bergerak dari satu tempat ke tempat lain.

Tema 5: Penyesuaian Terhadap Rakan
*      unsur pergerakan: murid bergerak dalam kumpulan dengan gerakan yang sekata.



      Kerusi panjang
      Lagu riang
      Gelung Bulatan
      Kain biru panjang

2
(5 minit)
Murid merangkak menyusuri terowong fantasi :

Murid duduk dalam satu barisan dan merangkak masuk. mengikut gerak ritma lagu yang diberi secara serentak.

Murid menggayakan rupa kehairanan secara spontan.

*      Enam orang murid menjadi pokok tiruan (bergerak-gerak perlahanlahan seperti ditiup angin sepoi-sepoi bahasa).
*      Tiga batang pokok tiruan berdiri di sebelah kerusi panjang.
*      Tiga murid menjadi burung dan empat orang menjadi rama-rama, membuat pergerakan terbang bebas.


Tema pergerakan yang digunakan dalam segmen ini
ialah:

Tema 5: Penyesuaian Terhadap Rakan
*      3 unsur pergerakan: murid bergerak dalam kumpulan dengan gerakan yang sama.

Tema 9: Kesedaran bentuk pergerakan
*      unsur corak di lantai bengkang bengkok.

Tema 7: Lapan Lakuan Daya Asas
*      3 unsur apung – kawal lambat – halus dalam pergerakan burung dan ramarama.

Tema 3: Kesedaran ruang
*      unsur ruang diri am (murid menjadi pokok)

*      prop pokok
*      pakaian rama-rama
*      pakaian siput
*      pakaian kura-kura

3
(5 minit)
Murid kegembiraan di alam fantasi :

*      Enam orang murid menjadi pokok tiruan (bergerak-gerak perlahanlahan seperti ditiup angin sepoi-sepoi bahasa).
*      Tiga batang pokok tiruan berdiri di sebelah kerusi panjang.
*      Tiga murid menjadi burung dan empat orang menjadi rama-rama, membuat pergerakan terbang bebas.
*      1 orang menjadi siput dan membuat pergerakkan merangkak.
*      1 orang menjadi kura-kura dan membuat pergerakkan merangkak.
*      8 orang murid melambung dan memukul apel yang terapung.
*      2 orang sedang bermain duduk tepuk


Tema pergerakan yang digunakan dalam segmen ini
ialah:

Tema 9: Kesedaran bentuk pergerakan
*      unsur corak di lantai bengkang bengkok.

Tema 7: Lapan Lakuan Daya Asas
*      3 unsur apung – kawal lambat – halus dalam pergerakan burung, ramarama, siput dan kura kura
*      Pergerakan cepat, kuat dan bertenaga, serta-merta dan secara langsung. Pergerakan bermula di bahagian tangan, lutut dan siku serta menghentak kaki. Pergerakan seperti melangkah, melompat atau galop ke udara.

*      Bahagian tubuh badan melakukan pergerakan serta-merta, halus dan terus. Dilakukan dengan cepat dari satu tempat ke tempat yang lain. Keseluruhan badan merasa cergas dan bersedia untuk melakukan pergerakan laju.

*      prop pokok
*      pakaian rama-rama
*      pakaian siput
pakaian kura-kura
*      belon

4
(2 minit)
Murid keletihan dan baring tertidur :

*      semua murid baring melunjur dan tertidur
Tema pergerakan yang digunakan dalam segmen ini
ialah:

Tema 4: Aliran Beban Badan dalam Ruang dan Masa
*      Digunakan secara langsung dan tidak memerlukan kawasan yang luas. Contohnya pergerakn yang lurus, melengkung dan zig-zag. Ruang di atas lantai dan di aras rendah sahaja digunakan.
*      prop pokok
*      pakaian rama-rama
*      pakaian siput
pakaian kura-kura






Penutup

Pergerakan kreatif merupakan interpretasi idea , perasaan serta tanggapan idea yang dilahirkan secara simbolik melalui pergerakan . Ia memberi penekanan kepada empat elemen asas , iaitu tubuh badan, ruang, masa dan daya yang merupakan asas pergerakan untuk membolehkan kanak-kanak serta remaja berkomunikasi di samping meningkatkan potensi seperti kebebasan menyatakan perasaan melalui pergerakan, ritma dan kreativiti. Penerimaan pergerakan kreatif sebagai sebahagian daripada kurikulum Pendidikan Jasmani dan Kesihatan pastinya akan membantu serta memberi manfaat terhadap perkembangan personaliti kanak-kanak di samping meningkatkan sifat-sifat seni dalam diri mereka (Graham, 1992). Penerapan elemen keseronokan akan menjadikan proses pengajaran lebih bermakna dan dapat menggalakkan penglibatan pelajar secara aktif.

No comments:

Post a Comment