1. Tajuk: Pengembaraan Fantasiku
2. Masa persembahan: 15 minit
3. Objektif:
Psikomotor:
a. Murid dapat menunjukkan pergerakan yang sesuai
mengikut situasi yang diberi.
b. Murid menunjukkan pergerakan mengikut tema
pergerakan kreatif yang berkaitan dengan segmen penceritaan.
Kognitif:
a. Murid dapat menghuraikan kepentingan penceritaan
dengan tema pergerakan kreatif dalam persembahan.
b. Murid dapat menganalisis unsur pergerakan dengan
tema pergerakan kreatif.
Afektif:
a. Murid menunjukkan semangat bekerjasama dalam
menghasilkan pergerakan kreatif.
b. Murid dapat mempamerkan emosi yang bersesuaian
dengan penceritaan.
4. Jumlah murid:
30 orang
5. Alatan/props/costume:
a. Beg mengembara
b. Bekal air dan minuman
c. Kerusi panjang
d. Pokok, banner latar belakang fantasi
e. Costume
6. Latar bunyi/irama/lagu yang akan digunakan:
a. Bunyian unggas rimba dan sungai yang mengalir.
b. Lagu A: Riang (seruling), B: Sentimental (piano),
C: Rancak (dram)
7. Aspek keselamatan yang harus diutamakan:
a. Memastikan tempat persembahan adalah rata.
b. Murid dalam keadaan cergas dan sihat.
c. Alatan yang digunakan adalah selamat.
8. Huraian
kareografi mengikut segmen:
SEGMEN
|
PERGERAKKAN
|
TEMA DAN UNSUR PERGERAKKAN YANG BERKAITAN
|
ALATAN
|
CATATAN
|
1
Entry
(3 minit)
|
Bergerak ke
alam fantasi:
10 orang murid
akan keluar dari belakang
pentas,
bergerak dalam satu barisan
sambil berjalan
gallop dengan kelajuan
yang perlahan
secara serentak.
Pergerakan
adalah mengikut laluan
bengkang
bengkok. Murid menunjukkan
emosi yang
riang.
![]() ![]() |
Tema pergerakan yang
digunakan dalam segmen ini
ialah:
Tema 1: Aktiviti
Lokomotor
![]()
Tema 5: Penyesuaian
Terhadap Rakan
![]() |
Kerusi panjang
Lagu riang
Gelung Bulatan
Kain biru panjang
|
|
2
(5 minit)
|
Murid merangkak
menyusuri terowong fantasi :
Murid duduk dalam satu
barisan dan merangkak masuk. mengikut gerak ritma lagu yang diberi secara
serentak.
Murid menggayakan rupa
kehairanan secara spontan.
![]() ![]() ![]() |
Tema pergerakan yang
digunakan dalam segmen ini
ialah:
Tema 5: Penyesuaian
Terhadap Rakan
![]()
Tema 9: Kesedaran
bentuk pergerakan
![]()
Tema 7: Lapan Lakuan
Daya Asas
![]()
Tema 3: Kesedaran ruang
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
3
(5 minit)
|
Murid kegembiraan di
alam fantasi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tema pergerakan yang
digunakan dalam segmen ini
ialah:
Tema 9: Kesedaran
bentuk pergerakan
![]()
Tema 7: Lapan Lakuan
Daya Asas
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]()
pakaian kura-kura
![]() |
|
4
(2 minit)
|
Murid keletihan
dan baring tertidur :
![]() |
Tema pergerakan yang
digunakan dalam segmen ini
ialah:
Tema 4: Aliran Beban Badan dalam Ruang dan Masa
![]() |
![]() ![]() ![]()
pakaian kura-kura
|
Penutup
Pergerakan
kreatif merupakan interpretasi idea , perasaan serta tanggapan idea yang
dilahirkan secara simbolik melalui pergerakan . Ia memberi penekanan kepada
empat elemen asas , iaitu tubuh badan, ruang, masa dan daya yang merupakan asas
pergerakan untuk membolehkan kanak-kanak serta remaja berkomunikasi di samping
meningkatkan potensi seperti kebebasan menyatakan perasaan melalui pergerakan,
ritma dan kreativiti. Penerimaan pergerakan kreatif sebagai sebahagian daripada
kurikulum Pendidikan Jasmani dan Kesihatan pastinya akan membantu serta memberi
manfaat terhadap perkembangan personaliti kanak-kanak di samping meningkatkan
sifat-sifat seni dalam diri mereka (Graham, 1992). Penerapan elemen keseronokan
akan menjadikan proses pengajaran lebih bermakna dan dapat menggalakkan
penglibatan pelajar secara aktif.
0 comments:
Post a Comment